پدیده فساد اداری، در دنیای امروز و به ویژه در کشورهای در حال توسعه، به عنوان یکی از مهمترین موانع پیشرفت جامعه مطرح شده است. این پدیده صدمات جبرانناپذیری را بر سرعت حرکت چرخ توسعه جامعه ایجاد کرده و مسیر توسعه و پیشرفت را مسدود و محدود میسازد. حکومتها و دولتها از قرنها پیش با شکل سوء استفاده کارگزاران دولتی روبرو بوده اند. در متون باستانی نیز اشارههای متعددی به این پدیده شدهاست که نشان میدهد، حکومتها همیشه نگران سوء استفاده شخصی صاحب منصبان و کارگزاران دولتی از موقعیت و امتیازات شغلی بوده اند. دگرگونیهای سیاسی، وجود نهادهای دوموکراتیک و آزادی مطبوعات در دو قرن اخیر در کشورهای غربی و سایر نقاط جهان، دولتها را مجبور کرده است نسبت به اقدامات و عملکرد خود به مردم جوابگو باشند. در نتیجه این تحولات، تخلفات اداری از حساسیت بالایی برخودار شده و دولتها به خاطر حفظ مشروعیت سیاسی ناچارند به این مسأله توجه کنند. جرایمی نظیر اختلاس، ارتشاء و جعل، جرایم جدیدی نیستند و قدمتی به اندازه خود دولتها دارند (زاهدی و همکاران، 30:1388).
فساد اداری پدیده پیچیدهای است که ریشه در بسترهای گوناگون دارد که غالباً خارج از کنترل سازمان قرار دارند. فساد اداری تا حد زیادی متأثر از نظامهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و قضایی است و متقابلاً بر مشروعیت نظام سیاسی، کارایی نظام اداری و مطلوبیت نظام اجتماعی ضربات مهلکی وارد میآورد. در حال حاضر، فساد اداری به عنوان دامی آشکار در برابر اقتدار نظامهای اداری در سراسر جهان قرار گرفته و تمامی جوامع به مناسبت شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، قانونی و ساختاری خاصی که در آن واقع شده اند، تا حدی در این دام گرفتارند و هر نظام به اقتضای شرایط و توانمندیهای خود در تلاش است به نوعی از این دام رهایی یابد و یا حداقل از درجه آسیبهای آن بکاهد. تحقیقات متعددی که بخشهای مختلف جهان و توسط محققان صورت گرفته در سه نقطه با یکدیگر تلاقی می کنند. مطالعات نشان میدهد که اولاً فساد اداری به طور گسترده در اکثر نقاط جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه وجود دارد. ثانیاً این پدیده نه فقط از نظر نقص عدالت اداری و تضییع حقوق شهروندی، بلکه از نظر توسعه اقتصادی وسیاسی نیز برای جوامع بسیار زیانبار است و ثالثاً برخلاف تصور بسیاری از افراد که فساد اداری را مسألهای اجتنابناپذیر و حل نانشدنی تلقی می کنند روشهای مؤثری برای مهار آن وجود دارد. بنابراین پذیرفتن این سه واقعیت یعنی:
1)فراگیر بودن 2) زیانبار بودن 3) قابل کنترل بودن فساد اداری، بنابراین موظفیم که برای کاستن از قلمرو فساد و تحدید زیانهای آن به اقدامات جدیتر و اصولیتر رو بیاوریم. چنین اقداماتی در جامعه ما که دوران اصلاحات و گذر به مرحله تکامل یافتهتری از حیات خود قرار دارد از اهمیت ویژهای برخوردار است. از این رو، اقدام برای مواجهه با این مسأله اجتنابناپذیر است و هرگام مؤثر به سوی مهار فساد اداری مستلزم رسیدن به شناخت علمی از ماهیت، علل و پیامدهای آن است (حسینی و همکاران، 38:1380).
فساد مسیر رشد اقتصادی را با موانع بسیار مواجه می سازد و بر توسعه اقتصادی اثر منفی دارد. این تأثیر بر اقتصادهای باز بیشتر از اقتصادهای بسته است. فساد اداری از طریق هدایت ناصواب استعدادها و منابع بالقوه و بالفعل انسانی به سمت فعالیتهای نادرست برای دستیابی به درآمدهای سهل الوصول زمینه رکود در تمام ابعاد را فراهم می کند. بنابراین مقابله با فساد در عرصه اداری ضرورتی جدی و انکارناپذیر است و با توجه به گزارش شفافیت بینالملل بر تمام بخشهای جامعه اثر میگذارد (زاهدی و همکاران، 30:1388).
1-2- بیان مسأله
فساد اداری، انجام دادن اعمال اداری توسط مأموران دولتی به شکل ناقص و غیرصادقانه میباشد (کمیسیون مستقل ضد فساد، 1998). سازمان شفافیت بینالمللی، فساد اداری را سوء استفاده از قدرت و نیروهای دولتی و عمومی در جهت منافع شخصی تعریف می کند. سوء استفاده شامل به کاربردن استانداردهای غیراخلاقی غیرقانونی میباشد. برخی محققان فساد اداری را از نظر رفتاری، سوء استفاده از نیروهای عمومی برای منافع شخصی تعریف می کنند. در حالی تحلیلگران اندکی ممکن است بر سر تعریف فساد اداری در معنی سوء استفاده از نقشها و منابع عمومی برای منافع شخصی بحث داشته باشند (عظیمی و همکاران، 130:1389).
یکی از ویژگیهایی که در تمام مراحل توسعه بوروکراسی جدید ایران مشاهده می شود، مسئله فساد اداری است. در گذشته، فساد اداری را ناشی از حرص سیری ناپذیر انسان میدانستند و به عنوان مثال فیلسوفان اسکولاستیک قرون میانه درباره فساد اداری اینگونه می اندیشیدند. اما فیلسوفان دوره روشنگری یعنی جنبش فلسفی قرن هجدهم، که ویژگی بارز آن عقل گرایی بود، تعریف امروزی و دقیق تری از فساد اداری به دست دادهاند که عبارت است از سوء استفاده از وجوه عمومی توسط مقام اداری به منظور افزایش درآمدش به طورغیرقانونی . نظریه فلاسفه اسکولاستیک که فساد اداری ناشی از حرص سیری ناپذیر انسان میداند ناقص و نارساست، چون تأثیر شرایط نهادی مختلف بر فساد اداری را نادیده میگیرد. نظریه فیلسوفان دوره روشنگری گرچه دقیق است اما هنوز محدود است زیرا فساد اداری را تنها در شکل غیرقانونی آن در نظر گرفته و به شکلهای قانونی فساد اداری اشارهای نمی کند. اگر فساد اداری را به معنی فسادی که در ارتباط با مقامات اداری است در چارچوب شرایطی که این مقامات در آن عمل می کنند در نظر بگیریم، بهتر میتوان ماهیت آن را درک کرد. برای مثال، در بوروکراسی سنتی خودمان، پیش از مشروطیت مقام اداری را برحسب ارزشهای جامعه و زمان او بهتر میتوان بررسی کرد. بوروکراسی به منزله خرده سیستمی از سیستم بزرگتر دولت و جامعه نمی تواند از تأثیر محیط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود بر کنار بماند. بنابراین اگر مقام اداری را در مرحله اول توسعه بوروکراسی امروزی کشورمان در نظر بگیریم که در واقع در چارچوب نظام اداری سنتی عمل می کند. ملاحظه خواهیم کرد که در این شرایط نقش او نقش سوداگر است. شکلهای دیگری از فساد اداری که میتوان آنها را«رشوه های قانونی» نامید در دستگاه اداری رایج است. اینگونه فساد اداری که در چارچوب قانون صورت میگیرد در واقع شیوه دیگری از برداشت درآمدها و منابع مالی دولت توسط مقامات رسمی است (نقل از صبوری، 119:1380).
با عنایت به این که براساس شواهد موجود و بررسیها، نرخ رشد فساد اداری در کشور در حال افزایش است و آمارهای سازمانهای بین المللی نیز زنگ خطر را برای نظام اداری ایران به صدا در آورده است توجه ویژه به آخرین وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بروز و گسترش فساد اداری و روشهای مقابله با آن انجام هرگونه پژوهش را در این حوزه توجیه می کند. برای نمونه آمارهای سازمان بین المللی شفافیت در سالهای اخیر، حاکی از کاهش چشمگیر رتبه ایران در زمینه شاخص ادراک فساد است، به گونه ای که از رتبه 7 در سال 2003 به رتبه 168 در سال 2009 تنزل پیدا کرد(فرهادی نژاد و لگزیان، 46:1390).
نگرش عبارت است از یک آمادگی فکری و احساسی که بوسیله تجربه و گذشته فرد سازماندهی می شود و بر روی عکسالعملهای انسان نسبت به کلیه پدیده ها و موقعیتهایی که به او مربوط می شود تأثیری هدایتگر و دینامیک دارد. اما ابعاد نگرش شامل جزء شناختی نگرش که عبارت است از شیوه هایی که فرد موضوع، یا وضعیتی را ادراک می کند. جزء احساسی نگرش که به احساسات، عواطف و ارزیابی مطلوب فرد نسبت به موضوع نگرش اطلاق می شود وجزء رفتاری نگرش که شامل تمایلات، آمادگیها و نیتهای رفتاری نسبت به موضوع نگرش است. نگرشها متغییرهای میانی یا حد وسط هستند نه اشیایی ملموس و مرئی، نگرشها سازه هایی فرعی هستند که میتوان آنها را استنباط نمود نه این که بتوان به طور مستقیم مشاهده کرد. با توجه به این که نگرش به فساد نقش اساسی در وقوع و ادامه فساد دارد، پیشبینیهای مبتنی بر نگرش در شناختن رفتار افراد خیلی مفید است (حسینی هاشم زاده و حبیبی، 1391: 108).
مطابق نتایج حاصل از یک مطالعه در اقتصاد ایران، یک ارتباط قوی و مثبت بین بودجه دستگاههای دولتی و فساد اداری وجود دارد به طوری که یک درصد افزایش در بودجه دولت به قیمت ثابت باعث 82 صدم درصد افزایش در پروندههای اختلاس، ارتشاء و جعل میگردد. درسال 1381، مسئول تکریم و رضایت ارباب رجوع در کشور اعلام کرد که 90درصد از مراجعه کنندگان به ادارات کشور ابراز کرده اند علاوه بر تعرفههای مقرر، رشوه پرداخت کرده اند و براساس نظرسنجی های به عمل آمده شکایت 90درصد از شاکیان نسبت به روند انجام کار نیز مورد بررسی قرار نگرفته است. از سوی دیگر براساس نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، بیش از80 درصد مردم معتقدند که در اجرای قانون پارتی بازی می شود (نقل از عباس زادگان، 143:1383).
در شهر یاسوج آماری در مورد میزان واقعی فساد اداری وجود ندارد، اما مواردی از فساد اداری که گاهی در شهر یاسوج آشکار میشوند، نشان میدهد که نمودهایی از فساد اداری در ادارات شهر یاسوج وجود دارد. بر اساس تجربیات میدانی نگارنده مسئله فساد اداری در شهر یاسوج رو به افزایش است، به گونه ای که بیشتر کارهای اداری بر حسب روابط، که یکی از مظاهر فساد اداری است، انجام میگیرد، به طوری که بیشترین آمار شکایات نسبت به فساد اداری در ارتباط با شهرداری ها و شورای شهر، بهداشت و درمان و زیر مجموعه مربوطه نظیر دانشگاه علومپزشکی، منابع طبیعی و آبخیزداری و امور آبفای شهری و روستایی درشهر یاسوج می باشد. این آمار و شکایات نسبت به فساد ادارات در شهر یاسوج، خود می تواند به شناخت نگرش مردم به وضعیت فساد اداری در شهر یاسوج کمک کند، و مراجعین و کارکنان ادارات را به این سمت سوق دهد که کمتر از مسیرهای غیر قانونی در ادارت استفاده کنند. با توجه به اینکه رواج مسیرهای غیر قانونی در ادارات علاوه بر اینکه اعتقادات و باورهای مردم را ضعیف کرده و چهره ادارات و دستگاه های اجرایی را زشتتر می کند، منجر به افزایش دائمی فساد در ادارات خواهد شد. در این زمینه شناخت نگرش مردم در مورد وضعیت فساد اداری در شهر یاسوج، می تواند سیمای این پدیده را بهتر نمایان سازد.
بنابراین تحقیق حاضر به بررسی نگرش کارکنان و مراجعین به ادارات نسبت به فساد اداری و عوامل اقتصادی اجتماعی مرتبط با آن در شهر یاسوج می پردازد.
1-3-اهداف تحقیق
الف) هدف کلی
شناخت نگرش به فساد اداری و عوامل اقتصادی اجتماعی مرتبط با آن در شهر یاسوج.
ب) اهداف جزئی
1- شناخت میزان ارتباط وضعیت امکانات با نگرش نسبت به فساد اداری در شهر یاسوج.
2- شناخت میزان ارتباط درآمد با نگرش نسبت به فساد اداری در شهر یاسوج.
3- شناخت میزان ارتباط پایگاه اقتصادی اجتماعی با نگرش نسبت به فساد اداری در شهر یاسوج.
4- شناخت میزان ارتباط تحصیلات با نگرش نسبت به فساد اداری در شهر یاسوج.
5- شناخت میزان تفاوت جنسیت با نگرش نسبت به فساد اداری در شهر یاسوج.
6- شناخت میزان ارتباط سن با نگرش نسبت به فساد اداری در شهر یاسوج.
7- شناخت میزان ارتباط استفاده از رسانه های جمعی با نگرش نسبت به فساد اداری در شهر یاسوج.
1-4-اهمیت و ضرورت تحقیق
فساد اداری یکی از بیماریهای مزمن و در واقع کهنهترین جراحت نظام اداری تلقی می شود، چرا که پدیدهای همزاد دولت است یعنی از هنگامی که فعالیتهای بشر شکل سازمان یافته به خود گرفتند فساد اداری نیز در نتیجه تعاملات درونی و تعامل با محیط از متن سازمان ظهور کرد. آثار به دست آمده از اولین دولتهایی که در چین و هند تشکیل شدند، بیانگر نگرانی چندین هزار ساله دولتها نسبت به سوء استفاده افراد از امکانات و موقعیت دولتی است. این نگرانی همچنان ادامه دارد و به ویژه امروزه به موازات گسترش فعالیتهای دولت در اداره جوامع و از سویی لزوم پاسخگویی بیشتر نزد دولتها از اهمیت و حساسیت ویژهای برخوردار شده و آنان را بر آن داشته تا به شکل جدی تر به این مسأله بیندیشند (حسینی و فرهادی نژاد،37:1380).
فساد موجب انحطاط و هدر رفتن منافع ملی میگردد و به کاهش اثر بخشی دولت میانجامد. رواج فساد اعتقاد و ارزشهای اخلاقی را متزلزل می کند، هزینه انجام کارها را افزایش میدهد و بیانگیزگی و بدبینی ایجاد می کند و زمینه تضعیف روحیه افراد درستکار را فراهم میآورد. فساد اداری مانع سرمایه گذاری می شود و مسیر رشد و توسعه اقتصادی را تخریب می کند. آمارهای نگران کننده از وجود فساد در ادارهها ممکن است تصویر نامطلوبی از جامعه اسلامی در اذهان مردم ایجاد نماید. اگر مردم روزانه با مراجعه به ادارههای دولتی که به منزله نماینده حکومت شناخته میشوند شاهد بروز فساد باشند این وضع موجب کاهش اعتماد آنان به نظام خواهدشد و پیامدهای نگران کننده ای را در پی خواهد داشت(سلیمی و پورعزت، 132:1389).
فساد پدیدهای است که کمابیش در کلیه جوامع جهان وجود دارد. اما نوع، شکل، میزان و سطح توسعهیافتگی آن تفاوت دارد. امروزه بسیاری از جوامع دریافتهاند که فساد و تخلف اداری یکی از مهمترین تهدیدها در جهت ثبات اقتصادی، توسعه و پیشرفت است. نظام اداری جامعه ایران نیز مدتهاست از بیماری فساد و تخلفات اداری رنج میبرد. برای حذف یا کاهش این پدیده شوم در نظام اداری کشور نیازمند برنامه هایی است تا بدین وسیله به تجزیه و تحلیل مسائل پرداخته و ضمن ارزیابی راههای گوناگون راهبرد بهینه انتخاب و به مرحله اجرا درآید (زاهدی و همکاران، 31:1388).
حساسیت موضوع برای جامعه ایران که در آن نظام براساس ارزشها است و مشروعیت آن بر پایه باورهای مذهبی پیریزی شده طبیعتاً دو چندان است. علاقه به حل مسأله فساد اداری ناشی از علاقه به بهبود کیفیت زندگی انسانها در جوامع گوناگون و پاسخگویی به مسائل مربوط به نابرابریهای اجتماعی است. نگاهی به تعداد مقالهها، کتابها، همایشها و نشستهای مرتبط با مقوله فساد اداری در چند سال اخیر خود به تنهایی گواهی بر اهمیت روزافزون این پدیده در کشور است.
در ساختار اداری سنتی شهر یاسوج، نظارت بر رفتار افراد در سازمان کمتر و قوانین و مقررات ضعیف تری وجود داشته است و حتی شناختی مردم نسبت به فساد در ادارات نداشته اند. اما با تغییر شکل دادن بافت سنتی شهر به بافتی مدرن، نظارت بر رفتار افراد در ادارات بیشتر و قوانین و مقررات پیچیده تر، زمینه فساد در ادارات را افزون تر، نگرش مراجعین و کارکنان را نسبت به فساد در ادارات متوجه خود ساخته است.
لذا با عنایت به اینکه تاکنون هیچگونه پژوهشی در ارتباط با فساد اداری در استان کهگیلویه وبویراحمد و شهر یاسوج انجام نگرفته است، بررسی مسئله نگرش نسبت به فساد اداری و یافتن عوامل اقتصادی اجتماعی مؤثر بر آن از اهمّیت شایان توجهی برخوردار است.
1-5-کاربرد نتایج تحقیق
فساد اداری به عنوان شکلی از انحرافات اجتماعی در زمره یکی از مهم ترین موانع پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جوامع است. از این روی،در خصوص هشدار از خیانت به بیت المال می توان به نامه شماره بیستم حضرت علی( ع) به «زیادبن ابیه» جانشین فرماندار بصره اشاره کرد که حضرت فرمود« همانا من، به راستی به خدا سوگند میخورم، اگر به من گزارش کنند که در اموال عمومی خیانت کردی، کم یا زیاد، چنان بر تو سخت میگیرم که کم بهره شده و در هزینه عیال، درمانده و خوار و سرگردان شوی». بنابراین حفظ بیت المال و سوء استفاده از امکانات دولتی تحت هر شرایطی در حکومت حضرت علی ( ع) مورد تاکید فراوان بوده است (نقل از محنت فر، 5:1389).
فواید این بررسی را می توان از دو جنبه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد:
الف) جنبه نظری: از آنجا که پژوهشی در رابطه با این موضوع در شهر یاسوج صورت نگرفته است و با کمبود منابع تحلیل عمیق و دقیق در این رابطه مواجه هستیم، در نتیجه نتایج چنین پژوهشی، منبع مفیدی برای پژوهش های بعدی خواهد بود.
ب) جنبه کاربردی: از آن رو که فساد اداری بر اساس تحقیقها و گزارشهای موجود در تمام ادوار گریبانگیر سازمان ها و ادارات بوده و به دلیل بافت و ساختار سنتی و نیمه سنتی شهر یاسوج زمنیه شکل گیری و تداوم این مسئله همچنان وجود دارد. و همچنین با توجه به پیامدهای آن در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تحلیل و تبیین آن از منظر جامعه شناختی راهی سودمند برای شناخت زمینهها و همچنین راه های کنترل آن خواهد بود. شناخت زمینه های شکل گیری فساد اداری میتواند، تمامی مسئولان ادارات و نهادها را برای برنامه ریزی و سیاست گذاری در راستای حل مسئله فساد اداری در سطح استانی و شهرستانی یاری رساند.
2-1-پیشینه تحقیق
ادبیات پژوهشی مرتبط با فساد اداری شامل پژوهش های زیادی است که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود:
2-1-1-مطالعات داخلی
حسینی و فرهادی نژاد در تحقیقی دیگر به عنوان«بررسی فساد اداری و روشهای کنترل آن» به بررسی موضوع فساد اداری پرداخته اند.
نتایج تحقیق نشان داد که موقعیت اقتصادی، فرهنگ، ویژگی های فردی و سازمانی و کیفیت و کمیت قوانین و مقررات به ترتیب به عنوان مهمترین عوامل در فساداداری تأثیر دارند. همچنین نتایج این بررسی نشان داد که عوامل متعددی شامل افزایش حقوق بخش دولتی، وضع قوانین و مقررات موثر، مطبوعات، آگاهی عمومی نسبت به قوانین، اصلاح ساختار اداری، عدم سیاسی کردن و خصوصی سازی می تواند در کنترل و جلوگیری از فساد اداری موثر باشند. (حسینی و فرهادی نژاد، 1380).
فرخ سرشت«عوامل مؤثر بر بروز فساد اداری به منظور ارائه الگویی جهت کاهش اثرات آن در روند توسعه جمهوری اسلامی ایران» را مورد بررسی قرار داد. با توجه به یافته های تحقیق عوامل مؤثر بر فساد اداری عبارت بودنداز: فساد دخالتهای دولت در امور اقتصادی، وضعیت اقتصادی کارکنان دولت و جامعه، عدم حساسیت جامعه نسبت به ترویج معیارهای اخلاقی، عدم اصلاح و تغییر قوانین مالیاتی، افراط در وضع قوانین و محدود نمودن بخش خصوصی، پاسخگویی کم و ناکافی بخش دولتی، ارتباط مستقیم ارباب رجوع و کارمندان، روابط خویشاوندی کارکنان با ارباب رجوع، محدودیتهای تجاری واردات کالا، یارانه های دولتی(فرخ سرشت، 1383).
دانایی فرد در مقاله ای با عنوان “آیا فناوری اطلاعات فساد اداری را کاهش می دهد”مطرح می شود که سازماندهی و رهبری در تولید ناب اهمیت زیادی دارد و عوامل دیگر، از قبیل تکنولوژی اطلاعات و سیستم اطلاعات مدیریت، منابع انسانی و مدیریت زنجیره تامین کنندگان، به ترتیب از دیگر عوامل مهم در دستیابی به تولید ناب هستند. با توجه به اینکه در چنین تولیدی اتلاف به حداقل می رسد و حداکثر بهره وری از تسهیلات و منابع انسانی و سرمایه به دست می آید، پس فساد اداری کاهش می یابد. در این مقاله از تکنیک های آماری ضریب همبستگی، ضریب رگرسیون چند عاملی و فاکتور آنالیز استفاده شده است(دانایی فرد، 1384).
در بررسی انجام شده به وسیله سازمان بازرسی کل کشور که در مجموعه 1187گزارش بازرسی را مورد مطالعه و تجمیع قرار داده است، دلایل زیر را به عنوان عمده علل بروز تخلفات در بخش دولتی ایران شناخته شده است: 1-ضعف و سوء مدیریت 2-ضعف نظام آموزش موثر 3-خودگرایی افراد 4- نظارت و کنترل ناکارآمد 5-پایین بودن درآمد افراد 6- وجود تبصره های گریز در قانون ( سازمان بازرسی کل کشور، 1386).
رفیع پور در کتاب خود به عنوان«سرطان اجتماعی فساد» فساد را مانند گیاهی دانسته که ریشه های آن عمیق و کندن آن دشوار است. شرایط داخلی و زیر ساختهای مناسب برای فساد را دارای اهمیت دانسته و به علل اجتماعی و اقتصادی آن نیز اشاره می کند. نتیجه بخش هایی از این تحقیق نشان میدهد 50درصد از مخالفان رأی قاضی را فصل الخطاب ندانسته اند، به طوری که میتوان با روشهایی نتیجه قضاوت را تغییر داد. بخش سوم از سؤالهای مربوط به قوه قضائیه که محقق آن را منتشر کرده، این واقعیت را آشکار می کند که در سال 1385،تنها 20درصد از پاسخگویان تحقیق فوق، معتقد بوده اند که در صورت ظلم یک سرمایه دار به یک مستمند، شخص ناتوان می تواند حقش را بگیرد (رفیع پور، 1388).
رهنورد و همکاران در تحقیقی با عنوان” شناسایی عوامل موثر بر فساد مالی در بین کارکنان دستگاه های اجرایی”به بررسی این مطلب پرداخته اند که بتوانند با در نظر گرفتن علل ریشه ای شکل گیری و تداوم پدیده فساد، راهکارهای مناسبی را برای رفع یا تقلیل آن ارائه کنند. این پژوهش از نوع توصیفی و اکتشافی است که از طریق طراحی پرسش نامه در دستگاه های اجرایی مورد سنجش قرار گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج گروه عوامل تاثیر گذار بر فساد مالی عبارتند از: 1-قانون گریزی مدیران 2-عدم پاسخگویی و نظارت ضعیف 3-ضعف سیستم عملکرد 4-بوروکراسی زائد 5-ناکارآمدی سیستم نگهداری (رهنورد و همکاران، 1388).
عابدی جعفری و همکاران در مقالهای با عنوان«مقایسه ادراکات، تجربیات و نگرش های کارکنان زن و مرد نسبت به فساد و سلامت اداری» به این مطلب پرداخته اند که آیا نگرشهای زنان نسبت به فساد متفاوت از مردان است و آیا زنان کمتر از مردان به فساد گرایش دارند. این مطالعه با بهره گرفتن از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کارکنان شاغل در دستگاههای خدمات دهنده عمومی در شهر تهران بوده است. نتایج حاصل در اکثر متغیرهای مورد مطالعه تفاوت معناداری بین ادراکات و نگرشهای زنان و مردان کارمند را نشان نمیدهد، اما در برخی موارد مهم تفاوتهایی به چشم میخورد. زنان تأثیر فساد را بر عرصه های مختلف زندگی بیش از مردان میدانند، تجربه فساد زنان کمتر از مردان است (عابدی جعفری و همکاران، 1389).
گیوریان در مقالهای به عنوان «نقش رسانههای جمعی در کنترل فساد اداری» به بررسی تأثیر رسانههای جمعی در سازمانهای دولتی پرداخته است. در این تحقیق رسانههای جمعی در سه مقوله شفافیت، سرعت و استقلال در اخبار و گزارشها مورد بررسی قرار گرفت روش پژوهش به طور غیرتجربی و پیمایشی بوده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رسانههای جمعی از هر نوع خاص، با رصد نمودن رفتارهای سازمانهای دولتی،مدیران و کارکنان آن نقش بسیار مهم و حیاتی را میتوانند در کنترل فساداداری ایفا نمایند (گیوریان، 1391).
یزدانپناه و همکاران در مقالهای به «بررسی رابطه نگرش به فساد اداری و دینداری» در بین دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان پرداختهاند. در این تحقیق سعی بر آن شده است تا از یکسو ابتدا مسأله نگرش به فساد اداری در قشر دانشجو به عنوان گردانندگان سمتهای سازمانی در آینده نزدیک مورد بررسی قرار گیرد و از سوی دیگر ارتباط آن با مفهوم دینداری به عنوان مهمترین اهرم کنترل دورنی بررسی میگردد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که از یکسو بین متغیر نگرش به فساداداری دانشجویان و میزان دینداری آن ها رابطه معناداری وجود دارد و از دیگر سو، مؤلفههای دینداری به شکل مجزا با نگرش به فساداداری در ارتباط است (یزدانپناه و همکاران، 1392).
2-1-2-مطالعات خارجی
لدرمن و همکارانش نیز با بررسی وضعیت تعداد زیادی از کشورها نشان دادهاند که بین مدت زمان ثبات دموکراسی و فساد رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجه تحقیق نشان میدهد که ثبات یک حکومت به عدم فساد بستگی دارد. در سطح یک سازمان نیز فساد موجب دلسردی و بیاعتمادی بقیه همکاران می شود و خود موجب تکثیر متاستاز(سرطان) مانند و تخریب مجموعه می شود(Lederman, 2001).
روزاکرمن در تحقیقی مطرح کرد که اگرچه درجه دموکراسی در توضیح فساد بی اهمیت است، ولی هر قدر ساختار دموکراسی در یک کشور نهادینه تر شود، فساد کاهش می یابد. یافته های تحقیقات اولیه نشان می دهد که فساد به سطح رشد اقتصادی، و همچنین سیستم قانونی و حکومتی کشور مرتبط است. در ضمن اذعان می کند که علت اصلی فساد ریشه در نفوذ تاریخی دولت در اقتصاد و امور سیاسی دارد (Rose-Ackerman, 2001).
تریزمن در تحقیقی«روابط میان شاخص های فساد و ویژگیهای تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی» را مورد بررسی قرار داد. او دریافت که در کشورهای پروتستان و مستعمره انگلیس که دارای درآمد سرانه بالاتر و سهم بالای تولید ناخالص داخلی هستند، و شکل حکومت واحد و سیستم قانونی با حقوقی عرفی دارند فساد بیشتر است، تحقیقات دیگر هم یافته هایی مشابه دارند(Treisman, 2004).
نتیجه بررسی پیلی در افریقای جنوبی نشان میدهد که در مجموع علل فساد در این کشور ریشه در سنت های بوروکراتیک، توسعه سیاسی و تاریخ اجتماعی دارد. نتایج خاص این پژوهش اشکارساخت که فسادمالی به واسطه ی ضعف های سازمانی مانند:1-کنترل های نامطلوب اجتماعی 2- قوانین متروک شده 3-فزونی تقاضا 4- سیاست مداران کارآفرین 5-دیوانسالاری حاد 6-احتیاط بیش از حد 7- ترتیبات اداری ناقص گسترش پیداکرده است. (Pillay, 2004).
در تحقیقی که در سال 2005 توسط بانک جهانی صورت گرفت از صاحبان صنایع خواسته شد تا درباره 14 عاملی که سبب ممانعت از توسعه کسب و کار در کشورها می شود، نظر دهند و پنج عامل را به ترتیب اثرگذاری بر رشد اقتصادی مشخص کنند. در نتیجه، نقش فساد در ممانعت از توسعه کسب و کار در همه مناطق جهان به استثنای کشورهای تازه صنعتی شده جنوب شرق آسیا بیش از نقش مالیاتهای دولتی ارزیابی شد(World Bank, 2005).
مارکت در تحقیقی به عنوان«دینداری و نگرش به فساد در دنیای جهانی شده» با چهار تیم از کشورهای انگلستان، هندوستان و نیجریه(دو تیم) به بررسی تأثیر دینداری بر نگرش به فساد پرداخت. در نهایت مشخص گردید افرادی که وفاداری بیشتری به دستورات مذهبی دارند، کمتر احتمال دارد که به فساد دست بزنند. همچنین نقش رهبران مذهبی در این زمینه کاملاً تأیید شده است(Market, 2010).
2-1-3-نقد مطالعات پیشین
2-1-3-1-نقد مطالعات داخلی
تحقیقات مختلفی پیرامون مسأله فساد اداری در داخل کشور انجام گردیده است. تمامی تحقیقات داخل کشور، متمرکز بر روی رفتار فساد آمیز بوده است نه نگرش نسبت به فساد اداری. در این تحقیق سعی بر آن است که شرایط اقتصادی و اجتماعی پاسخگویان نسبت به نگرش به میزان فساد اداری مورد سنجش قرارگیرد.
2-1-3-2-نقد مطالعات خارجی
در خارج ازکشور نیز تحقیقات گستردهای در مورد این مسئله اجتماعی صورت گرفته است. در اکثر تحقیقات خارج از کشور بیشتر به ضعف خود سازمانها به عنوان عامل گسترش فساد توجه گردیده است، تحقیق حاضر به عوامل اقتصادی و اجتماعی مرتبط با نگرش به فساد اداری می پردازد.
فرم در حال بارگذاری ...