وظایف و رسالت اولیه دانشگاهها گسترش و انتقال دانش است که اولی از طریق پژوهش و دومی از طریق آموزش به دست میآید (کائو و هانگ، 2008). برای حصول اطمینان از تحقق این وظایف و رسالت بایستی سیستمی جهت ارزیابی آنها و زیرمجموعههایشان طراحی گردیده و در این فرایند با ملاکها و اصول خاص و علمی به بررسی آن پرداخت. به دلیل تنوع فعالیتها و هدفهای متعدد دانشگاهها، ارزیابی کارایی و سنجش بهرهوری آنها پیچیدگی خاصی دارد (لانزر و دیگران، 1998). در نتیجه از آنجا که امروزه یکی از شاخص های اصلی سنجش توسعهیافتگی کشورها، سهم یک جامعه در تولید دانش است، ارزیابی عملکرد نظامهای آموزشی و به تبع آن ارتقای کارایی آنها، اهمیت دوچندان یافته است.
تعیین کارایی پژوهشی در دانشگاه حداقل از دو جهت، یکی کمک به کارکنان و اعضاء هیأت علمی دانشگاه در جهت بالابردن سطح کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی خود و دیگری برای کمک به مدیران در برنامهریزی و سیاستگذاری مفید و ضروری است.
در این فصل ابتدا موضوع تحقیق و مسألهای كه به دنبال یافتن راهحلی برای آن هستیم، بیانشده و در ادامه ضرورت و اهمیت تحقیق شرح داده میشود. سپس اهداف تحقیق را بیان كرده و تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق بیان خواهد شد، همچنین فرضیات تحقیق را به صورت مختصر تعریف میكنیم تا در فصول بعدی تشریح شوند. قلمرو موضوعی، مكانی و زمانی تحقیق، از جمله سایر بخشهایی هستند كه در این فصل آورده شده اند.
1- بیان مسأله
مدیران سازمانها و ادارات جهت برنامه ریزی و کنترل سازمان خود، نیاز به اندازه گیری و ارزیابی عملکرد واحدهای زیرمجموع سازمان خود دارند تا بتوانند واحدها را مقایسه کرده و از نقاط ضعف و قوت واحدها آگاه شوند و پیشنهادات لازم را جهت افزایش عملکرد واحدها ارائه دهند. از آنجا که روشهای موجود ارزیابی و سنجش عملکرد واحدها اغلب تجربی و فاقد پشتوانه علمی محکمی بوده و بهعلاوه، به دلیل استاندارد بودن این روشها، نتایج آنها در سازمانهای مختلف با یکدیگر قابل مقایسه نیستند در این مطالعه برای ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، از روش علمی تحلیل پوششی داده ها که از روشهای متداول ارزیابی عملکرد در زمینه های مختلف برای واحدهای تولیدی و خدماتی میباشد، استفاده شده است.
تحلیل پوششی داده ها روشی برای مقایسه و ارزیابی کارایی نسبی واحدهای تصمیم گیرندهای است که هر یک دارای چندین ورودی و خروجی مشابه هستند، مانند مدارس، دانشگاهها، بانکها و غیره (کلین، 2001).
آموزش عالی در ایران در طی دو دهه گذشته با چالشها و مسائل متعددی مواجه بوده است. گسترش کمی دانشگاهها، کثرت موسسات آموزشی متنوع، افزایش تعداد دانشجویان و گاه وجود خیل عظیم دانش آموخته بیکار از جمله چالشهایی هستند که نظام آموزش عالی ایران را با مشکلات عدیدهای مواجه نموده است. گسترش کمی نظام آموزش عالی بدون توجه به ظرفیتهای موجود و توان بافت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، کاهش کیفیت نظام آموزش عالی را به دنبال خواهد داشت. وظایف و رسالت دانشگاهها گسترش و انتقال دانش است که تنها از طریق آموزش و پژوهش امکان پذیر خواهد بود. برای حصول اطمینان از تحقق این وظایف و رسالت می باید سیستمی جهت ارزیابی کارایی و بهرهوری واحدهای آموزشی طراحی گردد.
کارایی به معنی تلف نکردن منابع است که از نسبت ستانده کل به نهاده کل به دست می آید از طرفی بدون شک رسالت و هدف اساسی هر سازمانی بهره برداری موثر و کارا از منابع در اختیار می باشد و همچنین استفاده از فنون و تکنیکهای پیشرفته و شناخت فرصتها و محدودیتها وابسته به آگاهی از وضعیت فعلی سازمان است. دانشگاهها به عنوان بدنه اصلی آموزش عالی و منبع مهم تامین نیروی انسانی ماهر و متفکر نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در رشد و توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور دارند و بعضاً به عنوان محور اصلی توسعه نیز معرفی می شوند. از این رو حفظ و سلامت کارایی دانشگاه ها به عنوان یک هدف مهم به شمار می آید چرا که عدم کارایی دانشگاهها می تواند توسعه علمی و سیستمهای آموزشی و پژوهشی را محدود سازد. از این رو به همان نسبت که واحدهای کارا و سالم میتوانند به رشد علمی و اقتصادی جامعه کمک نمایند عملکرد بد دانشگاهها نیز می تواند بحرانهای عظیم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را
به همراه داشته باشد.
در طول سالهای گذشته مدلهای مختلفی برای اندازه گیری كارایی دانشگاهها و مراكز آموزشی ابداع شده است كه میتوان به دو دسته كلی مدلهای سخت با تكیه بر داده های كمی و عینی (تحقیق در عملیات، اغلب مدلهای تصمیم گیری چند معیاره، مدل تحلیل پوششی داده ها، تکسونومی عددی) و همچنین مدلهای نرم با تأکید بر داده های ذهنی و کیفی (تجزیه وتحلیل سلسلهمراتبی، روش دلفی وگروههایاسم) تفکیک کرد (آذر، 1385). روش تحلیل پوششی داده ها یک روش کارآمد در ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیری میباشد که با بکار بردن مدلهای برنامه ریزی خطی کارایی واحدها را اندازه گیری مینماید. لذا در این تحقیق، به منظور ارزیابی گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر از روش تحلیل پوششی داده ها استفاده مینماییم. مسأله اصلی تحقیق حاضر عبارتست از:
“وضعیت عملکرد گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر از حیث کارآمدی چگونه است؟”
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
ارزیابی عملکرد به عنوان یکی از ضروریترین زیرمجموعههای وظیفه کنترل-یکی از چهار عنصر دانش سازمان و مدیریت-در سازمانها است که به اندازه گیری و سنجش وضع موجود می پردازد تا بتوان از آن بهعنوان مبنایی جهت تصمیم گیری در مورد ادامه، تعدیل و یا جلوگیری از کاری که در حال انجام است استفاده نمود. رشد فزاینده تکنولوژی، موج گسترده اطلاعرسانی و توسعه خدمات ویژه و متنوع، بیش از پیش لزوم برنامه ریزی اصولی و سپاسگزاری همه جانبه را جهت ادامه حیات برای سازمانها آشکار کرده است. ضمانت اجرایی این سیاستها، هرچند که هوشمندانه تدوین شوند، کنترل دقیق و مداوم واحدها و ارزیابی و بهبود مستمر روشها است. سیستمهای ارزیابی عملکرد سازمانها، یک مکانیزم مهم کنترل در راستای خطمشیها و سیاستهای کلی سازمان بوده و اطلاعات مهم و حیاتی را در خصوص میزان تناسب و سازگاری عملکرد واحدها با برنامهها، در اختیار مدیران قرار میدهند. البته وقوع این امر در گرو آن است که نظام ارزیابی عملکرد از جامعیت کافی برخوردار باشد تا نتایج آن قابل استفاده و تمام جوانب فعالیتها را مد نظر قرار دهد (اداره تحقیقات و برنامه ریزی، 1384، ص7).
از آنجا که امروزه یکی از شاخص های اصلی سنجش توسعه یافتگی کشورها، سهم یک جامعه در تولید دانش است، ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی و به تبع آن ارتقای کارایی آنها اهمیت دو چندان یافته است. بررسی عملکرد گروههای آموزشی دانشگاهها به چند دلیل عمده انجام می پذیرد که مهمترین آنها عبارتند از:
دانشگاهها به منظور کنترل و نظارت بر عملکرد گروههای آموزشی تحت نظارت خود میبایست وضعیت آنها را با معیارها و ابزار مناسبی بررسی نمایند.
به منظور ایجاد مسئولیت پذیری مدیران اجرایی (مدیر گروههای آموزشی) عملکرد آنها با ابزار دقیقی سنجیده شود و بدین ترتیب زمینه رقابت بین گروههای آموزشی فراهم گردد.
با بررسی عملکرد میتوان معیارهای مناسبی برای تخصیص بودجهها و منابع موجود بین گروههای آموزشی موجود به دست آورد.
با ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی و مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت آنها و ایجاد بستری مناسب زمینه ایجاد رقابت سالم و ارتقاء سطح کمی و کیفی عملکرد گروه ها فراهم خواهد شد.
1-4 اهداف و کاربردهای تحقیق
1-4-1 هدف اصلی تحقیق
هدف اصلی این تحقیق بكارگیری روش DEA برای ارزیابی كارایی گروههای آموزشی باهدف تعیین گروه های كارآ و ناكارآ، تعیین مرزكارآیی، تعیین میران بهبود عملكرد گروه های ناكارآ و رتبه بندی آنها بوده است.
1-4-2 اهداف علمی تحقیق
ارزیابی کارایی هر یک از گروههای آموزشی و تعیین نقاط قوت و ضعف آنها
شناسایی دلایل عدم ناکارایی هریک از گروههای آموزشی
رتبه بندی هریک از گروههای آموزشی
1-4-3 اهداف کاربردی
از آنجایی كه این تحقیق در سطح گروههای مختلف آموزشی سازمان (دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر) میباشد هدف كاربردی آن تعیین گروههای آموزشی ناكارآ و كارآ میباشد، تا بتوان در تخصیص منابع و برنامه ریزی برای آتی اقدام نمود.
از این رو گروههای ذینفعان عبارتند از:
حوزه معاونت آموزشی دانشگاه بویژه مدیریت برنامه ریزی به منظور برنامه ریزیهای آموزشی
حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه به منظور استفاده از ظرفیتهای پژوهشی استادان، دانشجویان فعال و برنامه ریزی برای تخصیص اعتبارات پژوهشی به دانشكدهها
حوزه معاونت اداری و مالی دانشگاه به منظور تخصیص بهینه منابع مالی
فرم در حال بارگذاری ...