آدمی در کشاکش زندگی فردی واجتماعی و به منظور بهرهمندی از مواهب آن سرمایهیهای متعددی را به کار میگیرد که از آن جمله میتوان به سرمایهی فیزیکی، سرمایهی انسانی، سرمایهی فرهنگی، سرمایهی اجتماعی و سرمایهی سیاسی اشاره کرد. سرمایهی فیزیکی ناظر بر پدیدههایی همچون منابع طبیعی، ثروت، درآمد، ماشین آلات، مستغلات و نظایر اینها است. سرمایهی انسانی ناظر بر میزان تحصیلات، معلومات، سطح دانش عمومی، آموزشها و مهارتهای کاری و امثال اینها است، اگرچه سرمایهی فیزیکی نیستند، اما قابلیت تبدیل به آن را دارند.
سرمایهی فرهنگی، ناظر بر نوع پرورش فرهنگی فرد است و به مسائلی نظیر نگاه آینده نگر، نظم شخصی، پر کاری، اهمیت قائل شدن برای تحصیلات و برنامهریزی و ارج نهادن به کسب دستاوردهای اقتصادی گفته میشود. برخلاف سرمایهی انسانی که ماهیتی فردی و اکتسابی دارد و محصول تلاشی خودآگاهانه است، سرمایهی فرهنگی ماهیتی جمعی دارد و به صورت ناخودآگاه و از طریق محیط خانوادگی و اجتماعی به درون روح و شخصیت افراد رسوخ میکند. با وجود این، هر دوی آن ها در این خصوصیات مشترکند. یعنی قابلیت تبدیل شدن به سرمایهی فیزیکی را دارند.
سرمایهی سیاسی ناظر بر تعامل متقابل فرد و نظام سیاسی است.آنچه که به کارایی بیشتر حکومت داری منجر میشود اعتماد افراد به نظام حکومتی و مشارکت در امور سیاسی است. مجموعه این موارد شکل دهنده سرمایهی سیاسی است. اهمیت آن در زندگی انسان امروزی از آن جهت رو به افزایش است که امورات سیاسی و حکومتی تمام ساحت زندگی انسان مدرن را در بر گرفته است و از همین زاویه است که اهمیت تأثیرگذاری رسانههای جمعی برشکل دهی نگرشهای فردی به امور سیاسی و اجتماعی روشن میشود. چرا که مهمترین ابزار مورد استفاده حکومتها در تعامل با اعضای جامعه سیاسی رسانههای جمعی است. بعضاً این تأثیرگذاری از حدود تعاملات نظام سیاسی و فرد فراتر رفته و روابط انسانی اعضای یک جامعه را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
نهایتاً سرمایهی اجتماعی نوع چهارم سرمایه، اشاره به منابعی دارد که افراد به واسطهی حضور یا تعلق به یک گروه اجتماعی به آن ها دسترسی دارد. این گروه میتواند به بزرگی ملت و یا به کوچکی خانواده باشد. منابع نیز میتوانند پدیدههای ملموسی همچون پول، مسکن، شغل، حمایت اجتماعی و یا امکانات غیر ملموس همچون اطلاعات مفید، مشاوره فکری و آرامش روحی باشند.
فرد دارای سرمایهی اجتماعی زیاد، کسی است که دارای روابط وسیعتر، صمیمیت و اعتماد قابل توجه و عمیق است، و بالاخره افرادی که دوستانشان و یا افرادی که با آن ها در ارتباطند دارای میزان قابل توجهی از سرمایهی فیزیکی، انسانی و یا فرهنگی باشند. با توجه به آنچه گفته شد، میتوان گفت: سرمایهی اجتماعی از تجمع و تعامل سرمایهیهای فیزیکی، انسانی و فرهنگی زاده و بارور میشود و بستر حرکت جامعه را به سوی آینده میسازد.
سرمایهی اجتماعی را معمولاً مجموعه ای از هنجارهای نظم بخش دانستهاند که اعضای گروهی که همکاری و تعاون بین آن ها وجود دارد که در آن سهیماند. پیوند اجتماعی، اعتماد، همبستگی گروهی، پایبندی به تعهدات و همیاری جزء شاخصهای عمدهی سرمایهی اجتماعی محسوب میشوند. به این ترتیب سرمایهی اجتماعی به نحوی متناظر با نظم اجتماعی است افزایش ان تقویت نظم و کاهش آن حاکی از وجود انحرافات اجتماعی، جرم وجنایت، فروپاشی خانواده، مصرف مواد مخدر، خود کشی و امثال آن است. بنابراین چنان چه سرمایهی اجتماعی به معنی وجود هنجارهای رفتاری مبتنی بر تشریک مساعی باشد، کج رفتارهای اجتماعی نیز نشانهی فقدان سرمایهی اجتماعی است (صدیق سروستانی، 1387: 245).
1-2- موضوع پژوهش
موضوع پژوهش حاضر بررسی رابطهی سرمایهی اجتماعی و میزان گرایش به ارتکاب جرم در بین دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان میباشد.
1-3- اهمیت سرمایهی اجتماعی
مفهوم سرمایهی اجتماعی در سالهای اخیر در حوزههای گوناگون علوم اجتماعی، اقتصاد و اخیراً در علوم سیاسی مطرح شده است. سرمایهیاجتماعی عبارت است از ارتباطات و شبكههای اجتماعیای كه میتوانند حس همكاری و اطمینان را در میان افراد یک جامعه پدید آورند. در این میان نباید از نقش نهادهای مدنی و دمكراتیک و نیز نقش دولت در گشودن چنین فضاهایی غافل شد. به هر روی، امروز بر جامعهشناسان ثابت شده كه یكی از ابعاد مهم هر توسعهای توجه به سرمایهیهای اجتماعی است. از اینرو سرمایهیاجتماعی، یكی از مهمترین شاخصههای رشد و توسعه هر جامعهای به شمار میآید.
انسان به طور ذاتی در تعامل با دیگران نیازهای خود را برطرف ساخته و گذران امور میكند. اثرات این كنشهای متقابل در نقش آن ها تا حدی است كه حذف آن، زندگی را غیر ممكن میسازد. اما در این میان دانشمندان علوم اجتماعی با نگرشی كنجكاوانه در جوامع به شناسایی این كنشها پرداخته و به مجموع عواملی پی بردهاند كه آن را سرمایهیاجتماعی نامیدهاند. مفهوم سرمایهیاجتماعی در برگیرنده مفاهیمی همچون اعتماد، همكاری و همیاری میان اعضای یک گروه یا یک جامعه است كه نظام هدفمندی را شكل میدهند و آن ها را در جهت دستیابی به هدفهای ارزشمند هدایت میكند. از اینرو، شناخت عوامل موثر در تقویت یا تضعیف سرمایهی اجتماعی میتواند در گسترش ابعاد سرمایهی اجتماعی كمك كرده و موجب افزایش عملكرد اجتماعی و اقتصادی افراد در جوامع شود. مفهوم سرمایهی اجتماعی ، بستر مناسبی برای بهرهوری سرمایهی انسانی و فیزیكی و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد میشود.. امروزه سرمایهی اجتماعی نقشی بسیار مهمتر از سرمایهی فیزیكی و انسانی در جوامع ایفا میكند و شبكههای روابط جمعی و گروهی انسجام بخش میان انسانها و سازمانهاست. از اینرو در غیاب سرمایهی اجتماعی، سایر سرمایهیها اثربخشی خود را از دست میدهند و بدون سرمایهی اجتماعی پیمودن راههای توسعه و تكامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار و دشوار میشود (مبشری،1387، 16).
1-4- سرمایهی اجتماعی در جهان و ایران
سرمایهی اجتماعى حلقه مفقودهاى است براى پاسخ به این سؤال كه چرا برخى از كشورهاى پیشرفته و برخى از كشورها عقب افتادهاند. مفهوم سرمایهی اجتماعى در كنار سرمایههاى مالى و انسانى قابل توضیح و تبیین است. تامپسون استاد دانشگاه انگلستان معتقد است دولتى كه نتواند مهارتها و دانش زمانش را توسعه دهد و از آن بهر ه بردارى كند توانایى توسعه را نخواهد داشت. بنابراین یكى از سرمایهیها، سرمایهیی انسانى، یعنى میزان آمار رشد تخصص، معلم، دانش و تكنو لوژى است. اما در سبز فایل فرانكفورتىها و به ویژه هابرماس با نقد دنیاى صنعتى مىگویند كه انسان محدود شده و در اختیار صنعت و تكنولوژى قرار گرفته است. در صورتى كه تكنولوژى باید در خدمت انسان باشد. در كنار سرمایهی انسانى سرمایهی مادى و مالى نیز مطرح مىشود كه انسان تنها با داشتن دانش نمىتواند به توسعه برسد و وجود منابع خام و منابع مالى نیز زمینه ساز توسعه است. اما در برخى كشورها از جمله ژاپن با وجود اینكه منابع خام و معدنى ندارند، اما پیشرفته هستند. در كشور كوبا كه هیچ بىسوادى وجود ندارد اما عقب افتاده است. فرانسه بیش از دو میلیون بىسواد دارد اماپیشرفته است. اتیوپى در تحت استعمار هیچ كشورى نبوده است اما بسیار عقب افتاده است. كشورهاى اروپاى شرقى از خیل عظیم تكنولوژى برخوردارند اما در كل پیشرفته نیستند. پس یک حلقه مفقوده وجود دارد و آن سرمایهیی اجتماعى است. طى یک تحقیق علمى در دانشگاه نیویورك علت عقب ماندگى برخى از مناطق شهرى نسبت به دیگر مناطق و محلهها در آمریكا نبود خمیرمایه جامعه مدنى اعلام شده است. تشریک مساعى در كارها جهت افزایش سطح رفاه عمومى خمیر مایه جامعه مدنى را تشكیل مىدهد و همین خمیر مایه جامعه مدنى یک نوع سرمایهی اجتماعى است اگر چه به تنهایى نمىتواند عامل توسعه باشد سرمایهی مالى، سرمایهی انسانى و سرمایهی اجتماعى سه ضلع یک مثلث براى توسعه جوامع محسوب مىشوند.
در جوامع غربى هر فرد عضو دهها گروه سیاسى، اجتماعى، فرهنگى، ادبى و… است و پایگاه اجتماعى افراد بواسطه تعلق به این گروهها تبیین مىشود. در این گذار سرمایههاى گذشته را نباید دور ریخت و نابود كرد اما شكلى پویاتر و نوینتر بایستى رشد كند. شوراها در صورت غیر ادارى آن جهت حل مسائل اجتماعى مفید هستند و به عنوان یک سرمایهی اجتماعى تلقى مىگردد و این سرمایهی اجتماعى نه فقط تابعى از تعدد شوراها و گروههاى مردمى است بلكه عمق و ابعاد مثبت و منفى آن نیز مورد نظر است. اگر اعتبار و ارزشهاى لازمه به این گروهها حاكم نباشد در جهت منفى به كار گرفته خواهند شد. همچنین بایستى از سرمایههاى اجتماعى سنتى جامعه ایران حداكثر بهره گرفته شود. در محیط و بسترهاى ناسالم سرمایهی اجتماعى شكل نمىگیرد. اعتماد به نظامهاى اقتصادى – اجتماعى وروابط خانوادگى لازمه و زیربناى شكل گیرى و تراكم سرمایهی اجتماعى است. شوراها در این راستا به عنوان یک حركت تازه، جالب و جامع است كه اگر معمارى خوبى در چارچوب احزاب، گروهها و سازمانهاى غیر دولتى داشته باشد به عنوان یک سرمایهی اجتماعى با ارزش مىتواند مورد استفاده قرارمى گیرد (اخترمحققی، 1385، 121).
1-5- بیان مسئله
ایدهی سرمایهی اجتماعی بر تمام محققین و متفکرین علوم اجتماعی تأثیر گذارده است البته این مفهوم به خاطر کاربردهای عملی اش توجه سیاستگذاران و دیگر علاقه مندان را به خود جلب کرده است در تمامی این رشتهها این ایده که روابط میتوانند در نقش یک منبع عمل کنند، به کرات از طریق زمینههای تجربی متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است البته ایده اهمیت شبکههای اجتماعی همراه با هنجارهایی که آن ها را در کنار هم نگه میدارند ایده جدیدی نیست. یک مثل قدیمی انگلیسی میگوید: «آنچه میدانید مهم نیست بلکه آنکه میشناسید مهم است» بنابراین همانطور که عقل سلیم بر اهمیت شبکهها صحه میگذارد، اهمیت شبکهها و کلاً سرمایهی اجتماعی در علوم اجتماعی هم پذیرفته و تثبیت شده است.
نظریهی سرمایهی اجتماعی به طور ذاتی خیلی ساده است. ایدهی محوری آن را میتوان در واژهی «روابط» خلاصه کرد. اعضای جامعه با برقراری تماس با یکدیگر و پایدار ساختن آن ها قادر به همکاری با یکدیگر میشوند و به این طریق چیزهایی را کسب میکنند که به تنهایی قادر به کسب آن نمیباشند. انسانها از طریق مجموعهای از شبکهها به هم متصل میشوند و تمایل دارند که ارزشهای مشترکی با سایر اعضای این شبکهها داشته باشند (جان فیلد، 8،1388).
این ایده که سرمایهی اجتماعی منافع مشهودی را به دارندگان آن باز میگرداند نیز به راحتی از طریق شواهد قابل بررسی است ولی از انجا که سرمایهی اجتماعی دارای کاربردهای متفاوتی بوده و بدیهی است که سطح شواهد تحقیق از منطقهای به منطقه دیگر یا از فرهنگی به فرهنگ دیگر می تواند متغیر باشد. بنابراین سرمایهی اجتماعی و ابعاد آن میتواند بر میزان گرایش به جرم افراد اثر منفی یا مثبت داشته باشد و از انجا که دانش آموزان از قشرهاییاند که ممکن است جامعه پذیری آن ها تحت تأثیر عوامل مختلف و گروههای رسمی یا غیر رسمی مختلفی صورت گیرد و با گروههای مختلفی از دوستان و… تعاملات اجتماعی داشته باشند. بنابراین مسئله این است که ابعاد مختلف سرمایهی اجتماعی مثل شبکههای اجتماعی دانش آموزان، اعتماد اجتماعی آن ها و پذیرش هنجارهای اجتماعی و… چه اثری بر گرایش به جرم و بزهکاری در آن ها میشود؟ (صدیق سروستانی،1386، 244)
فوکویاما در اثری که آن را پایان نظم نامیده است به کاهش فزاینهی سرمایهی اجتماعی در کشورهای صنعتی اشاره میکند واز ان به عنوان «فروپاشی بزرگ» یاد میکند (فوکویاما،2000: 2). به نظر وی تاریخ زندگی بشر تاریخ تغییر و تحول در نظام هنجارهای اجتماعی است روند این تغییر با صنعتی شدن جوامع شدت گرفته و رد پارهای از موارد چنان شتابان پیش رفته که به بوی زوال برخی از نهادها و سازمانهای اجتماعی (مانند خانواده) برخاسته است. افزایش نرخ طلاق افزایش تعداد خانوادههای تک والدی و افزایش نرخ تولد کودکان نامشروع همه نشانههای محکم چنین زوالیاند در مورد جرم وجنایت هم تقریبا در همهی کشورهای صنعتی به غیر از ژاپن شاهد افزایش نرخ انواع حرایم خشونت امیز از جمله قتل، آدم ربایی، سرقت، تجاوز در دو سه دهه اخیر پایان قرن بیستم هستیم تعدا د قتل در هر یک صدهزار نفر جمعیت در ایالات متحده در سال 1950تنها 5 نفر بوده که در سال 1994 به 9 نفر رسیده است نرخ جرایم علیه داراییهای مردم هم در سال 1960 حدود 190مورد در یکصد هزار نفر جمعیت بوده که در سال 1995 به نزدیک 450 مورد رسیده است دزدی خود رو در آمریکا در سال 1984 بیش از 1200 مورد در سوئد نزدیک به 1800 مورد در انگلستان بیش از 1600 مورد در المان حدود 1600 مورد در کانادا بیش از 1400 مورد در فرانسه بیش از 800 مورد و درذ ژاپن بیش از 200 مورد در هر یکصد هزار نفر جمعیت گزارش شده است (فوکویاما، 2000، 3).
میزان قتل در امریکا حدود دو برابر فرانسه و سه برابر کشورهایی چون انگلییس آلمان سوئد و ژاپن و میزان ادم ربایی در امریکا بسیار بیشتر از این تعداد است آدم ربایی در ایالات متحده بیش از 35 نفر در هر یکصد هزار نفر در سال است که حدود 10 برابر از انگلیس و ژاپن بیشتر است آزار جسمی و سواستفادهی جنسی از کودکان هم در یکی دو دهه پایانی قرن 20 طبق گزارش امارهای رسمی چه در امریکا و چه سایر کشورهای صنعتی اروپای افزایش کاملا شتابانی داشته است (صدیق سروستانی ،1386، 246).
1-6- ضرورت و اهمیت تحقیق
مردمی بودن و مردمداری مانند شمشیر دو لبه است (غفاری و رمضانی،1388، 137) افراد علاوه بر آنکه میتوانند سرمایهی اجتماعی خود را برای همکاری در جهت نیل به اهدافی که برای اعضای شبکه و اجتماع مفید هستند به کار برند، میتوانند آن را در جهت حصول مقاصدی که به لحاظ اجتماعی و اقتصادی مخرب هستند هم به کار گیرند. سرمایهی اجتماعی مخرب علاوه بر اینکه برای تحقق اهدافی که عموما نامطلوب هستند مورد استفاده قرار میگیرد اغلب از طریق روش های غیر قانونی از جمله «استفاده از زور یا خشونت یا فعالیتهای غیر قانونی» تقویت میگردد. در مطالعهای در بارهی دو کشور امریکای لاتین (گواتمالا وکلمبیا) مک ایوین و مرز خاطر نشان ساختند که اقلیت قابل توجهی از تمام سازمانهای اجتماعی فقط برای اعضای خودشان منافعی تولید کرده و نسبت به دیگران اعمال خشونت نمودهاند این سازمانها شامل گروه های چریکی و مبارز، باندهای محلهای، باندهای مواد مخدر و گروههای مردمی مبارزه با جرم و بی نظمی بودهاند تقریباً از بین هر پنج سازمان عضویتی که بیشتر آن ها مرد سالار بودند یکی از آن ها خشونت امیز بود (غفاری و رمضانی، 1388، 140).
سرمایهی اجتماعی را معمولاً مجموعهای از هنجارهای نظم بخش دانستهاند که اعضای گروهی که همکاری و تعاون بین آن ها وجود دارد در آن سهیماند پیوند اجتماعی، اعتماد، همبستگی گروهی، پایبندی به تعهدات و همیاری جز شاخصهای عمدهی سرمایهی اجتماعی محسوب میشوند. به این ترتیب سرمایهی اجتماعی به نحوی متناظر با نظم اجتماعی است افزایش آن تقویت نظم و کاهش آن حاکی از و جود انحرافات اجتماعی، جرم وجنایت، فروپاشی خانواده، مصرف مواد مخدر، خود کشی و امثال آن است. بنابراین چنانچه سرمایهی اجتماعی به معنی وجود هنجارهای رفتاری مبتنی بر تشریک مساعی باشد، کجرفتاریهای اجتماعی نیز نشانهی فقدان سرمایهی اجتماعی است (صدیق سروستانی، 1387، 245). از آنجا که پدیدههای اجتماعی معمولاً متاثر از علل و عوامل خاص و تابع شرایطی مشخص است از این رو در این تحقیق اگر به بررسی رابطهی دو متغیر مهم سرمایهی اجتماعی و گرایش به ارتکاب جرم پرداخته شود و نوع رابطهی آن ها مشخص شود
میتوان به پیش بینی و کنترل پرداخت و از بسیاری از کج رفتاریهای اجتماعی و رفتاری جلوگیری کرد و به تقویت سرمایهی اجتماعی در وجه مثبت آن پرداخت و از پیامدهای وجوه منفی سرمایهی اجتماعی پیشگیری کرد
1-7- هدف تحقیق
هر پژوهش در پی رسیدن به هدف هایی است که این پژوهش نیز در پی رسیدن به هدفهای زیر است:
هدف اصلی:
– تعیین رابطه بین سرمایهی اجتماعی و میزان گرایش به ارتکاب جرم در بین دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان.
هدفهای اختصاصی:
- شناخت رابطهی اعتماد بین گروهی دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان و میزان گرایش به ارتکاب جرم در بین آن ها.
- شناخت رابطهی اعتماد برون گروهی دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان و میزان گرایش به ارتکاب جرم در بین آن ها.
- شناخت رابطهی میزان عضویت در گروهها و شبکههای دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان و میزان گرایش به ارتکاب جرم در بین آن ها.
- شناخت رابطهی میزان رعایت هنجارهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان و میزان گرایش به ارتکاب جرم در بین آن ها.
- شناخت رابطهی میزان گرایش به رفتارهای جمعی مذهبی دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان و میزان گرایش به ارتکاب جرم در بین آن ها.
- شناخت تفاوت بین دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر گمیشان در زمینهی تأثیرسرمایهی اجتماعی بر میزان گرایش به ارتکاب جرم و بزهکاری در بین آن ها.
1-8- سئوالات پژوهش
از آنجا که هر پژوهش معمولاً با سئوالاتی همراه بوده است این پژوهش نیز در پاسخ به سئوالات زیر است که شامل سئوالهای اصلی و فرعی تحقیق است:
سئوال اصلی:
– آیا بین میزان سرمایهی اجتماعی در بین دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان و میزان گرایش به جرم در آن ها رابطه وجود دارد؟
سئوالات فرعی:
- آیا بین میزان اعتماد بین گروهی دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان و میزان گرایش به ارتکاب جرم در آن ها رابطه وجود دارد؟
- آیا بین میزان اعتماد برون گروهی دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان و میزان گرایش به ارتکاب جرم در آن ها رابطه وجود دارد؟
- آیا بین میزان عضویت در گروهها وشبکههای دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان و میزان گرایش به ارتکاب جرم در آن ها رابطه وجود دارد؟
- آیا بین میزان رعایت هنجارهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان و میزان گرایش به ارتکاب جرم در آن ها رابطه وجود دارد؟
- آیا بین میزان گرایش به رفتارهای جمعی مذهبی دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان و میزان گرایش به ارتکاب جرم در آن ها رابطه وجود دارد؟
- آیا بین دختران و پسران دانش آموز در زمینهی تأثیر سرمایهی اجتماعی بر میزان گرایش یه ارتکاب جرم رابطهی معناداری وجود دارد؟
1-9- فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی:
بین میزان سرمایهی اجتماعی و گرایش به ارتکاب جرم در دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان رابطه وجود دارد.
فرضیههای فرعی:
- بین میزان سرمایهی اجتماعی و گرایش به ارتکاب جرم در دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان رابطه وجود دارد.
- بین میزان مشارکت اجتماعی و گرایش به ارتکاب جرم در دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان رابطه وجود دارد.
- بین میزان کنترل اجتماعی و گرایش به ارتکاب جرم در دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان رابطه وجود دارد.
- بین میزان پیوند اجتماعی و گرایش به ارتکاب جرم در دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان رابطه وجود دارد.
- بین میزان رعایت هنجارهای اجتماعی و گرایش به ارتکاب جرم در دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان رابطه وجود دارد.
- بین میزان اعتماد اجتماعی و گرایش به ارتکاب جرم در دانش آموزان دبیرستانی شهر گمیشان رابطه وجود دارد.
- بین میزان سرمایهی اجتماعی دختران و پسران دانش آموز بر حسب ارتکاب جرم تفاوت معناداری وجود دارد.
1-10- تعریف مفاهیم اصلی تحقیق
تعریف نظری متغیر وابسته(گرایش به ارتکاب جرم)
از نظر جامعه شناسان و جرم شناسان، جرم عبارت از هر فعل یا ترک فعلی است که مخالف افکار و وجدان عمومی باشد، اعم از اینکه مورد حمایت قانون گذار قرار گرفته باشد یا نه. در واقع، جرم در این مفهوم به معنای مطلق انحراف است. لواسور در تعریف جرم میگوید: جرم عبارت است از هر جملهای که بوسیله فرد عضو یک دسته اجتماعی بر ضد یک ارزش مشترک این دسته به عمل میآید. دورکیم جامعه شناس مشهور فرانسوی میگوید: ما میتوانیم وجود یک سلسله از عملیاتی را اثبات کنیم که اجتماع بر ضد آن ها واکنشی به صورت مجازات نشان میدهد. از این سلسله عملیات، گروهی میتوان درست کرد و به آن عنوان مشترکی به نام «جرم» داد کانت جرم را در مفهومی گسترده به کار برده میگوید: هر عملی که مخالف اخلاق و عدالت باشد، جرم است (پیکا،1370، 165).
تعریف عملیاتی متغیر وابسته(گرایش به ارتکاب جرم):
این متغیر با سنجش گرایش به ارتکاب جرم در قالب 11 سوال (47-57) سنجیده شده است. بیشترین جرائم مطرح در این تحقیق در بین دانش آموزان عبارتند از : دزدی، سیگار کشیدن و نزاع.
.Fukuyama
فرم در حال بارگذاری ...