با توجه به اهمیت و ضرورت بنچ مارکینگ در فرایند کلیدی، که نه تنها به عنوان یک تكنیک تشخیص مشكلات میباشد و از طرف دیگر نقش مهمی را در روابط طراحی فرایندها ایفا میكند، از اینرو در این فصل ابتدا به بیان مساله تحقیق و اهمیت و ضرورت انجام این پژوهش می پردازیم، اهداف تحقیق را بیان نموده و سوالات تحقیق مطرح می گردند.
به طور اجمالی کاربرد های متصور از تحقیق، روش تحقیق، روش گرد آوری اطلاعات، قلمرو مکانی-زمانی و موضوعی پژوهش، جامعه و نمونه آماری و روش تجزیه و تحلیل داده ها عنوان می شوند.
در نهایت از آنجا که هر موضوعی واژه ها و اصطلاحات تخصصی خود را دارد، موضوعات تخصصی این پژوهش و مدل پژوهش در انتهای فصل توضیح داده می شوند.
1-2 بیان مسئله
الگوبرداری روشی سیستمـــاتیک است كه سازمانها به وسیله آن می توانند فعالیتهای خود را براساس بهترین صنعت یا سازمان اندازه گیری و اصلاح كنند. این روش با فراهم سازی چارچوبی برای سازمانها كه به وسیله آن فعالیتهای بهترین سازمان مشخص گردیده است و تشخیص وجوه تمایز سازمان موجود با بهترین سازمان نشان می دهد كه چگونه می توان شكافهای موجود را پركرد. الگوبرداری به واقع ابزاری برای بهبود مستمر است و می تواند توسط انواع سازمان هـــای تولیدی و خدماتی به كار گرفته شود. این روش را با نام های الگوگیری و الگوبرداری نیز می شناسند. درعرصه تولید یا خدمات امكان دارد سازمانی عملكرد بهتری نسبت به سازمان های دیگر داشته باشد. همچنین ممكن است هریک از بخش ها مانند بخش جمع آوری مواد و تامین مواد اولیه، بخش تولید، بخش فروش، بخش توزیع، بخش سرویس دهی به مشتریان یا دیگر بخشهای یک سازمان ارائه بهتری از كار خود نسبت به دیگران داشته باشند. برای تنظیم هرچه موثرتر عملكرد برمبنای اهداف موردنظر مدیران باید بدانند كه كدام سازمان یا كدام بخش موثرترین و بهترین روش را به كار می گیرد تا موفق تر باشد. پس از آن مدیران باید تمامی تلاش خود را جهت هماهنگ كردن بخشهای مختلف سازمان براساس آن الگوی بهتر و نمونه به كار برند. چنین تكنیكـــی را الگوگیری یا الگوبرداری مینامند. در این تحقیق با توجه به موارد اشتراک مراحل مدل های موجود و هم چنین جامعیت مدل پنج مرحله ای پیترسون-اندرسون نسبت به سایر مدل های ارائه شده، این مدل برای استفاده در این تحقیق استفاده شده است.این
مدل شامل پنج مرحله می باشد.چرخه بنچ مارکینگ شامل طرح ریزی، جستجو، مشاهده، تجزیه و تحلیل، تطبیق و بهبود میباشد، که در تحقیق حاضر برآنیم تا از طریق بنچ مارکینگ فرایند کلیدی بر اساس مدل پیترسون ـ اندرسون در شرکت دارویی اسوه دارای عملکرد بهتری نسبت به رقبای خویش شود. از اینرو پس از بررسی و مطالعه از طریق ماتریس عملکرد در شرکت دارویی اسوه، مشخص شد که شرکت در بخش فرایند بازاریابی دارای ضعف میباشد و نیاز به بنچ مارکینگ دارد و پس از یک تلاقی افکار شاخص های موثر بر فرایند بازاریابی مشخص شدند که مهم ترین شاخص های موثر بر فرایند بازاریابی در این تحقیق شامل:رضایت مشتریان، نوآوری، کیفیت، نحوه توزیع و تحقیقات بازاریابی می باشد و به بنچ مارکینگ از شرکت های موفق داروسازی در زمینه فرایند بازاریابی پرداخته تا منجر به بهبود فرایند بازاریابی و شاخص های موثر در شرکت داروسازی اسوه شود.
1-3 سابقه و ضرورت انجام تحقیق
سازمان ها برای حفظ مشتریان، تعامل با تأمینكنندگان، بهرهوری بیشتر كاركنان و ارتقای مزیتهای رقابتی، نیازمند شناخت رقبا، ابزار و مقایسه عملکرد خود در حوزههای مختلف كاری هستند. استراتژیهای مختلفی برای بقا در میدان رقابت معرفی میشود. یكی از این راهبردها، شناخت بازار و نحوه عملكرد دیگر سازمانها و الگوبرداری از رفتار آنهاست. شركتهایی كه استراتژی تحلیلی را سرلوحه بقای خود قرار میدهند، بهینه كاوی یا بنچ ماركینگ را به عنوان یكی از راههای مؤثر بهبود مستمر و تعیین موقعیت خود در میدان كسب و كار میدانند. بنچ ماركینگ كه در فارسی به بهینهكاری، الگوبرداری، محكزنی و ترازیابی نیز ترجمه شده است، روشی برنامهریزی شده و سازمان یافته برای تدوین بهترین اقدامات و رویههای برتر صنعتی است كه میتواند منجر به عملكرد رقابتی برتر شود. سازمانهایی كه این فرایند را بدرستی آغاز میكنند، میتوانند شاخصهای عملكرد خود را ارتقا بخشند. بنچ ماركینگ فرایندی بلندمدت بوده و مستلزم تعهد مدیران ارشد سازمان است. در این فرایند مبتنیبر بهبود مستمر، آنچه بیشتر مورد تأكید قرار میگیرد، فرایندها و اقدامات است. اغلب مدیران، بنچ ماركینگ را ابزاری برای مقایسه نتیجه نهایی و شاخصهای عملكردی سازمان میدانند. این در حالی است كه مقایسه عملیات و هزینهها به تنهایی كافی نیست بلكه باید به نحوه سازماندهی و اجرای فعالیتها نیز توجه داشت. این كار موجب میشود به جای پرداختن به معلولها، علتها را ریشهیابی كرده و عوامل عملكرد برتر را شناسایی كنیم. سابقه بنچ ماركینگ سازمان یافته، به دهه 80 میلادی باز میگردد. در آن دوره، شركت امریكایی زیراكس كه بتدریج موقعیت تجاری خود را در خطر میدید، به این نتیجه رسید كه براساس استنباطهای گذشته همراه با پیشبینی حوادث آینده، نمیتوان به اهداف استراتژیک رسید. این شركت برای شناخت كافی رقابتی از فرایند بنچ ماركینگ استفاده كرد و اهدافی را برای طرحهای خود در نظر گرفت. زیراكس، فرایند بنچ ماركینگ را در تمام زمینههای شركت و با تأكید ویژه بر نیاز مشتریان و نقش مشاركت فعال كارمندان، اجرا كرد.
1-4 اهداف تحقیق
امروزه یکی از راه های رسیدن به موفقیت در سازمان ها، بنچ مارکینگ (الگو برداری) از شرکت های موفق در این زمینه می باشد . در این تحقیق فرایندی که از طریق ماتریس عملکرد به عنوان فرایند کلیدی انتخاب شد فرایند بازاریابی می باشد که در این فرایند پس از تلاقی افکار شاخص های رضایت مشتریان، نوآوری، کیفیت، نحوه توزیع و تحقیقات بازاریابی مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت هدف این تحقیق بنچ مارکینگ فرایند بازاریابی از شرکت های موفق داروسازی و بهبود این شاخص ها که نتیجتا منجر به اخذ تصمیمات مطلوب بازاریابی در شرکت داروسازی اسوه میشود می باشد.
– Benchmarking
– Best in Class
– Anderson & Pettersen
– Xerox
– Benchmarking
فرم در حال بارگذاری ...